İçeriğe git

DAÜ Temel Eğitim Bölümü 1.Uluslararası Pozitif Okullar ve İyi Oluş Kongresi’nde İki Sözlü Bildiri ile Temsil Edildi

Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) Eğitim Fakültesi, Temel Eğitim Bölümü Girne’de gerçekleştirilen 1.Uluslararası Pozitif Okullar ve İyi Oluş Kongresi’nde iki sözlü bildiri ile temsil edildi. Kongre, Uluslararası Kıbrıs Üniversitesi ev sahipliğinde, KKTC Milli Eğitim Bakanlığı ve Tangül Ünal Çağıner Çocuklara Yardım Vakfı desteği ve iş birliği ile gerçekleştirildi.

Kongrede DAÜ Temel Eğitim Bölümü Öğretim Üyesi Doç. Dr. Eda Yazgın ve Uzm. Şadiye Kömürcü tarafından “Okul Öncesi Öğretmenlerinin Yaratıcı Özgüvenlerinin Kendi Bildirimlerine Göre Niteliksel Olarak İncelenmesi” konulu araştırma bildirisi ile Temel Eğitim Bölüm Başkanı Prof. Dr. Ayşe Işık Gürşimşek ve Uzm. Elif Aybüke Baş tarafından “Resimli Çocuk Kitaplarında Kullanılan Görsel ve Sözel Göstergelerin Değerler Eğitimi Açısından İncelenmesi” konulu araştırma bildirileri sunuldu.

Doç. Dr. Eda Yazgın ve Uzman Şadiye Kömürcü, “Okul Öncesi Öğretmenlerinin Yaratıcı Özgüvenlerinin Kendi Bildirimlerine Göre Niteliksel Olarak İncelenmesi” konulu niteliksel yönteme dayalı durum çalışması deseninde yürüttükleri araştırmada; Girne bölgesinde görev yapmakta olan 30 okul öncesi öğretmeni ile çalışıldığını belirtti. Araştırma sonucunda, öğretmenlerin eğitimde yaratıcılığın önemi konusunda farkındalıklarının yüksek olduğu, kendi bildirimlerine göre, öğretmenlerin geleneksel yöntemlerden uzaklaşıp çağdaş eğitim sisteminin getirdiği yöntemler ile birlikte yaratıcılığın önemli bir noktaya ulaştığı, etkinliklerde ve sınıf ortamının tasarımı ve düzenlenmesi gibi birçok konuda özgün ürünler ortaya çıkardıkları görülmüştür. Araştırmanın diğer bulguları ise, öğretmenlerin çocuklarla birlikte iç mekanlarda dış mekanlara göre daha fazla zaman geçirdikleri,  iç mekanlarda daha yaratıcı, özgün tasarımlarda bulundukları, dış mekanların ise yeterince değerlendirilmediği yönünde olmuştur. Araştıma sonuçlarına göre, öğretmenlerin birçoğunun yönetimsel ve bürokratik engeller, malzemelerin yetersizliği, zaman kısıtlılığı gibi nedenlerden dolayı yaratıcılıklarının engellendiğini ve meslek içi eğitimlere gereksinim duyduklarını bildirmişlerdir.

Prof. Dr. Ayşe Işık Gürşimşek ve Uzman Elif Aybüke Baş’ın “Resimli Çocuk Kitaplarında Kullanılan Görsel ve Sözel Göstergelerin Değerler Eğitimi Açısından İncelenmesi” konulu araştırmasında, 2011-2021 yılları arasında Türk yazarlar tarafından yazılmış ve 15 farklı yayınevince basılan toplam 118 resimli çocuk kitabı seçilerek değerlerin sözel ve görsel yollarla aktarım biçim ve sıklığı incelenmiştir. Yardımlaşma ve iş birliği, sorumluluk, dürüstlük, saygı, sevgi, özgüven, iyilik ve hoşgörü olmak üzere yedi değer kategorisinden ve 40 farklı alt kategoriden oluşan Değerler Kontrol Listesi doğrultusunda içerik analizi yoluyla çözümlemeler yapılarak sonuçlar belirlenmiştir. Çalışma kapsamında incelenen 118 kitaptaki toplam sözel alıntı sayısının 6.791, ele alınan değer kategorilerini içeren toplam sözel alıntı sayısının 908 (%13.37), toplam görsel alıntı sayısının 1.564 ve değer kategorisine giren toplam görsel alıntı sayısının 433 (%27.68) olduğu tespit edilmiştir. Sözel ve görsel göstergelere ilişkin inceleme sonunda; kitapların sözel alıntılarında en fazla yardımlaşma ve iş birliği, en az dürüstlük değer kategorisine yer verildiği; kitapların görsel alıntılarında ise en fazla sorumluluk, en az dürüstlük değer kategorisine yer verildiği görülmüştür.